پیچازی یکی از مشکلاتی است که ممکن است در چاپ افست رخ بدهد، اگر زاویه‌ی دو ترام در چاپ کمتر از ۳۰ درجه باشد پیچازی رخ می‌دهد.

پیچازی می‌تواند سبب شود که کیفیت کار رنگی از بین برود، به همین دلیل است که قرارگیری زوایای ترام در چاپ افست اهمیت زیادی دارد. و هر کدام از چهار رنگ در یک زاویه قرار می‌گیرند.

برای مثال رنگ مشکی یا K به دلیل این که نسبت به سایر رنگ‌ها تیره‌تر می‌باشد و بیشتر به چشم می‌آید، در زاویه‌ی ۴۵ در جه قرار می‌گیرد، زیرا زاویه‌ی ۴۵ درجه کمترین میزان دید را به ما می‌دهد.

ولی رنگ زرد یا Y که روشن‌ترین رنگ به حساب می‌آید در زاویه‌ی ۹۰ یا ۰ درجه قرار می‌گیرد، زیرا این زاویه بیشترین میزان دید را به ما می‌دهد.

این نوع از قرارگیری رنگ‌ها سبب می‌شود تا حداقل اختلاف بین زاویه‌ی ترام‌ها که ۳۰ درجه می‌باشد، از بین برود و تنها رنگ زرد است که با دو رنگ C و M اختلاف کمتر از ۳۰ درجه دارد. به دلیل این که رنگ زرد روشن است مشکل پیچازی رخ نمی‌دهد.

اما در اکثر چاپ‌های افست یا سایر چاپ‌ها زاویه‌ی ترام به طور استاندارد به این صورت در نظرگرفته می‌شود:

C=75       M=45      Y=0    K=15

در انتخاب رنگ‌های ترام و زوایای آن‌ها دقت لازم را داشته باشید مثلاً از زینک زرد رنگ برای چاپ رنگ‌های تیره نمی‌توان استفاده کرد زیرا احتمال رخ دادن خطای پیچازی وجود دارد. البته این مسئله برای زمانی است که رنگ‌ها به صورت تفکیکی با یکدیگر ترکیب شوند مگرنه در صورت تفکیکی بودن رنگ‌ها در کل فرم چاپی مشکلی پیش نخواهد آمد.

پیچازی در چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *