یکی از قابلیت‌های کلیدی فتوشاپ، اسمارت آبجکت (Smart Object) می‌باشد که مزایای زیادی نسبت به یک لایه معمولی دارند.

به بیان دیگر آبجکت‌های هوشمند فایلی کوچک در یک سند اصلی هستند! یعنی به عنوان یک سند فرعی در سند اصلی وجود دارند.

روش‌های گوناگونی برای یکی‌کردن چند لایه وجود دارد که اولین آن انتخاب مجموعه لایه‌ها و زدن دکمه ctrl+E می‌باشد، یعنی لایه‌ها را merge کنیم. با این کار تمام لایه‌های انتخاب شده به یک لایه تخت (Flat) تبدیل می‌شوند که دیگر قابل ویرایش نیستند.

روش دیگر این است که مجموعه‌ای از لایه‌ها را انتخاب کرده و ctrl+G را بزنیم که تمام لایه‌ها به یک گروه تبدیل می‌شوند.

روش ساده دیگری هم هست، استفاده از اسمارت آبجکت‌ها. زمانی که چندین لایه را به یک لایه هوشمند تبدیل می‌کنیم به راحتی می‌توانیم محتویات داخل آن را تغییر دهیم، روی آنها اسمارت فیلتر انجام دهیم بدون این که لایه‌های اصلی تغییری کند.

         اسمارت آبجکت (Smart Object)

  • برای تبدیل یک لایه به اسمارت آبجکت روی لایه در قسمت Layers راست کلیک کرده و گزینه Convert to smart object را بزنید.

                                                 اسمارت آبجکت (Smart Object)

  • در صورتی که فایلی را از ایلوستریتور copy کرده و آن را در فتوشاپ paste کنید، می‌توانید انتخاب کنید که فایل شما به صورت smart object باشد.

                                                 اسمارت آبجکت (Smart Object)

مزایای استفاده از Smart Object

  1. امکان ویرایش طرح بدون تغییر محتوای اصلی لایه
  2. جلوگیری از کاهش کیفیت تصاویر؛ یعنی اگر عکس‌ها را به صورت اسمارت آبجکت استفاده کنیم در resize کردن سند اتفاقی برای عکس‌ها نمی‌افتد.
  3. حفظ تغییر حالت Free Transform؛ اسمارت آبجکت‌ها (Smart Object) ‌ امکان حفظ کردن حالت نمایش را دارند. مثلا اگر ما از Warp استفاده کنیم و حالت تصویر را تغییر دهیم، این حالت برای ما حفظ خواهد شد و اگر بخواهیم دوباره از Transform استفاده کنیم، Warp برای ما دخیره می‌شود که این امکان روی لایه معمولی وجود ندارد.
  4. استفاده از یک منبع (source) برای چند لایه؛ از لایه اسمارت آبجکت می‌توان به تعداد دلخواه کپی گرفت، اما تمام این لایه‌ها از یک لایه اصلی استفاده می‌کنند که اگر آن را تغییر دهیم همه کپی‌ها هم تغییر می‌کند. ‌به طور مثال یک لوگو در چند جای کار استفاده شده است، اگر تغییر در طرح لوگو ایجاد شود با ویرایش لایه مبدا تمامی لایه‌های کپی هم ویرایش می‌شود.
  5. استفاده از فیلترهای هوشمند (Smart Filters) روی اسمارت آبجکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *