اگر کار تبلیغاتی یک کار بزرگ نیست، پس چیست؟ در این مقاله نکاتی برای شروع کار تبلیغاتی را بررسی می‌کنیم.

تبلیغات تنها نتیجه رشد سرمایه‌داری نیست، بلکه دلیل پیدایش بالاترین سطح استاندارد زندگی بشر است که دنیا تا کنون به خود دیده است.

باید قبول کرد که امروزه در اقتصاد مبتنی بر رقابت، تبلیغات یک عنصر کلیدی‌ به حساب می‌آید و جایگاه آن در دنیای تجارت غیرقابل انکار است.

به طوری که برای بسیاری از صنایع و شرکت‌ها، استفاده از تبلیغات یک اصل گریزناپذیر است.

نکاتی برای شروع کار تبلیغاتی

 

کارل الی (Carl Ally) از بنیان‌گذاران یکی از بزرگترین شرکت‌های تبلیغاتی دهه هفتاد می‌گوید:

” آن دسته از کارهای تبلیغاتی که یا به موفقیت‌های بزرگ دست یافته و یا به کلی شکست خورده است زیاد نیست. بسیاری از کارهای تبلیغاتی نه خوب است و نه بد، بلکه بین این دو می‌باشد. ”

  • حقیقت این است که کامل بودن در هر کاری، منجر به موفقیت می‌شود.

چرا هیچکس کالای ایکس (X) را نمی‌خرد؟

فرض کنید یک صفحه بزرگ و سفید در مقابلتان قرار دارد و شما باید در یک زمان محدود آن را پر از اندیشه‌های جذاب و قابل توجه کنید تا مصرف کننده از میان تمام آگهی‌های تبلیغاتی، کار شما را دیده و بعدها به یاد آورد.

از آنجایی که امروزه مردم نسبت به تبلیغات بی‌تفاوت و گاهی حتی متنفر و عصبانی هستند، باید سعی کرد که اندیشه‌های نوینی را برای عبور از موانعی چون بی‌تفاوتی مخاطب مطرح کرد.

اندیشه‌های مطرح شده در خلا، به حقیقت نمی‌پیوندد؛ بلکه برای تحقق آنها یک استراتژی معین لازم است.

هر آگهی‌ای که شما می‌سازید باید بتواند با مردم ارتباط برقرار کند و آن آگهی می‌تواند یک یا دو جمله جذاب باشد که حاوی پیامی کلیدی است.

در کنار استراتژی مورد نظر، این را نیز نباید فراموش کنید که شما در حال فعالیت برای یک نام تجاری هستید.

حال اگر این نام تجاری جدید نباشد، قطعا خصوصیات شناخته شده‌ای را با خود به همراه دارد که متخصصان دنیای تبلیغات به آن “وزن یا اندازه‌ی نام تجاری” می‌گویند.

به این معنی که یک نام تجاری، تنها نوشته‌ی روی بسته‌بندی نیست؛ بلکه همه احساسات، اندیشه‌ها، تصاویر ذهنی، تاریخچه و موضوع‌های مورد بحث درباره‌ی یک شرکت را شامل می‌شود.

 

نکاتی برای شروع کار تبلیغاتی

 

مورد دیگری که درباره یک نام تجاری باید به خاطر داشت این است که مثلا بسیاری از نوشابه‌ها در اساس شبیه هم هستند،

اما در بازار رقابت، آن نامی که مردم بیشتر می‌شناسند و می‌پسندند، شانس بیشتری برای برنده شدن دارد.

هر نام تجاری، تمثیلی از یک مفهوم است.

برای مثال بی.ام.و (B.M.W) یاد آور کارایی است.

ولوو (Volvo) با کلمه اعتماد شناخته می‌شود.

فِدِکس (FedEX) نمایانگر سرعت در کار پست است.

اما نام تجاری علاوه بر این مفاهیم، به نوعی ثروت نیز محسوب می‌شود. بنابرین هنگامی که روی نام تجاری یک شرکت کار می‌کنید، دقت کنید ! چرا که روی یکی از دارایی‌های با‌ ارزش و شکننده‌ی شرکت کار می‌کنید.

 

  • برگرفته از کتاب “تبلیغات خلاق” نوشته‌ی “لوک سولیوان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *