نوعی از تبلیغات است که به صورت مجموعهای از اطلاعات درباره محصولات و خدمات یک شرکت یا سازمان گردآوری شده است. این مجموعه که برای ایجاد رابطه بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان میباشد، هرچه بهتر طراحی شده و خروجی مناسبتری در چاپ داشته باشد، میتواند تاثیر بیشتری بر روی مخاطب بگذارد. برای اینکه طراحی کاتالوگ (دیجیتال) شما با بهترین کیفیت ممکن چاپ شود،
توصیه میکنیم نکات زیر را مطالعه نموده و از آنها در طراحی خود استفاده کنید.
- رزولوشن فایل ارسالی شما حداقل باید ۳۰۰ پیکسل بر اینچ باشد.
- دقت کنید که مُد رنگی فایلی که طراحی میکنید CMYK باشد.
- حاشیه امن: از آنجایی که همهی کارهای چاپی، بعد از چاپ، برش خورده و دور ریخته میشوند، برای اینکه تصویر و متن شما از بین نرود بهتر است در پروژههایی که صحافی دارند، از لبه جلو، بالا و پایین کار ۵ میلیمتر هیچ تصویر یا متنی وجود نداشته باشد. همچنین رنگ پس زمینه را برای اینکه اطراف کار بدون رنگ نماند، از هرطرف تا انتهای فایل خود ادامه دهید.
- وجود حاشیه (کادر) در اطراف کار، ممکن است باعث عدم تقارن شود، بنابرین از قرار دادن حاشیه در طرحتان خودداری کنید.
- سایز فونتها در کار شما بهتر است کمتر از ۶ پوینت نباشد.
- برای آنکه نوشته ها واضح و با کیفیت چاپ شوند، برای رنگ خط دور همه آنها به ویژه نوشتههای کوچکتر از ۶ پوینت از یک تکرنگ استفاده کنید.
- جلد کاتالوگ و یا ژورنال شما میتواند تکرو یا دورو طراحی شود. در صورت دورو بودن طرح جلد لازم است به چگونگی قرارگیری آنها (مانند تصویر زیر) دقت کنید.
- در طراحی کاتالوگی که قرار است با منگنه صحافی شود، بهتر است لبهی رنگی (ثابت در تمام صفحات) در قسمت بیرونی کاغذها، نداشته باشید.
چراکه اگر تعداد کاغذها زیاد و یا گرماژ آنها بالا باشد، به دلیل روی هم قرار گرفتن آنها در صحافی مفتول، باعث میشود بعد از برش، این لبههای رنگی هرچه به داخل کاتالوگ نزدیک میشوید کوچکتر شده و به یک اندازه دیده نمیشوند.
- محدودیت در انتخاب تعداد صفحات کاتالوگ در صحافی منگنه به این خاطر است که اگر تعداد آنها خیلی زیاد باشد باعث ایجاد قوس در قسمت منگنه میشود و از زیبایی آن میکاهد.
- در چسب گرم نیز اگر تعداد صفحات خیلی کم باشد، چسب به خوبی عمل نکرده و در نهایت از زیبایی آن کاسته میشود.
- برای طراحی جلد سخت (HardCover) به تصویر زیر توجه کنید.
- نکته دیگری که در طراحی کاتالوگ باید به آن دقت کنید چگونگی قرارگیری صفحات داخلی است.
صفحه اول در کنار صفحه داخلی جلد بوده و تک است. بعد از آن صفحه دو و سه، چهار و پنج، شش و هفت و به همین ترتیب تا انتها روبروی هم قرار میگیرند.
- همچنین در طراحی کاتالوگی که به صورت چسب گرم و یا جلد سخت صحافی میشود باید به عطف آن نیز توجه کرد.
لازم است طراح بداند که چطور این اندازه را با توجه به مقوای مورد استفاده برای جلد و نوع و گرماژ کاغذ صفحات درونی محاسبه کرده و آن را در طراحی خود در نظر بگیرد.
برای محاسبه عطف کاتالوگ و کتاب کلیک کنید.
- در صحافی سیمی (فنر دوبل) به این نکته توجه کنید که بسته به انگلیسی (سمت چپ) یا فارسی (سمت راست) بودن کاتالوگ یا کتاب، در قسمتی که قرار است صحافی شود، لبهای در نظر بگیرید که زیر سیم نرود.
شما میتوانید کاتالوگ خود را در یکی از اندازههای متعارف زیر و یا در غیر این صورت در ابعاد دلخواهتان طراحی کنید (این ابعاد، ابعاد گسترده میباشند):
۱) ۲۰ * ۱۴ سانتیمتر
۲) ۲۱ * ۱۴٫۸ سانتیمتر
۳) ۱۹ * ۱۹ سانتیمتر
۴) ۲۸ * ۲۰ سانتیمتر
۵) ۲۹٫۷ * ۲۱ سانتیمتر
۶) ۲۲ * ۲۲ سانتیمتر
۷) ۳۱٫۵ * ۲۲٫۵ سانتیمتر
فایل خود را حتما در یکی از فرمتهای JPEG, TIFF, PDF ارسال کنید .بهترین و مناسبترین فرمت جهت ارسال فایل چاپی PDF میباشد.
برای استعلام قیمت کاتالوگ دیجیتال و افست کلیک کنید.
دیدگاهتان را بنویسید