اینفوگرافیک (Infographic) یا گرافیک‌های اطلاع‌رسان، نمایشگرانِ تصویریِ اطلاعات و داده‌ها هستند. این نگاره‌ها در جاهایی که نیاز به توضیح ساده و یا سریع داده‌ها است، استفاده می‌شوند.

استفاده از گرافیک‌های اطلاع‌رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد.

مغز ما علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت دیداری دارد. حتی ارتباط میان اشیا و اطلاعات را به شکل دیداری ذخیره می‌کند نه نوشتاری. برای مثال به سه واژه مداد، تلفن و تلویزیون فکر کنید، چه چیز اول به ذهنتان می‌آید؟ آیا به حروف تشکیل دهنده این واژگان فکر می‌کنید یا به شکل فیزیکی آنها؟ پس همانطور که مشاهده می‌کنید درک و یادگیری صورت فیزیکی و دیداری داده‌ها و اطلاعات برای مغز ما به مراتب آسانتر از فهم شکل نوشتاری آنها است.

اینفوگرافیک (infographic) مخفف دو واژه اطلاعات “information” و گرافیک “graphic” است.

اینفوگرافیک‌ها در اصل نمایش دیداری از داده‌ها (data)، اطلاعات (information) و یا دانش (knowledge) می‌باشد.

  اینفوگرافیک (Infographic)

زمینه‌های کاربرد اینفوگرافیک:

  • آموزش (training)
  • ارائه (presentation)
  • گزارش‌نویسی (reportage writing)
  • تبلیغات (advertisement)
  • فرهنگ‌سازی (culture promotion)
  • ترویج علم (popularization of science)
  • رزومه‌نویسی (resume writing)
  • اطلاع‌رسانی (information)

بسترهای انتشار اینفوگرافیک:

  • پوستر، بروشور
  • استند، بنر
  • پخش تلوزیونی
  • نشریات (آنلاین و چاپی)
  • علایم و نشانه‌ها
  • وب‌سایت

شیوه‌های ارائه اینفوگرافیک:

  • ایستا (static)
  • پویا (motion)
  • تعاملی (interactive)
  • فیزیکی (physical)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *