با وجود پیشرفت تکنولوژی و افزایش کتاب‌های الکترونیکی، شما هنوز می‌توانید با طراحی‌های خلاقانه، کتاب‌های خود را مانند گذشته به چاپ برسانید. برای طراحی جلد و همچنین انتخاب متریال‌های مناسب برای کاغذهای داخلی و همچنین جلد کتاب خود می‌توانید به همه چیز درباره کتاب توجه کنید.

 

همه چیز درباره کتاب:

صحافی: هدف از انجام صحافی، نگهداری از کتب و مجلات و جزوات و همچنین زیبایی و بالا بردن مقاومت آن است. نوع صحافی را با توجه به سلیقه، تعداد و نوع کاغذ، نوع چاپ و… می‌توان انتخاب کرد.

ابعاد: ابعادی که برای طراحی و چاپ کتاب خود انتخاب می‌کنید، با توجه به سلیقه شما، کاربرد آن و همچنین در نظر گرفتن گروه سنی که قرار است کتاب را بخوانند می‌تواند متفاوت باشد.

جنس کاغذ داخلی: پیشنهاد کوفا برای برای انتخاب کاغذ در صحافی چسب گرم برای صفحات داخلی کتاب، تحریر ۷۰-۸۰ گرم است. اما می‌توانید از کاغذ تحریر ۱۰۰ گرم نیز استفاده کنید.

تعداد صفحات داخلی: تعداد صفحات داخلی بستگی به نوع صحافی دارد. مثلا در چسب گرم اگر تعداد صفحات از یک حدی کمتر باشد، چسب به خوبی عمل نمی‌کند. همینطور در صحافی مفتول تعداد صفحات نباید بیشتر از یک مقدار معین باشد. زیرا در این صورت قوسی در آن ایجاد شده که از زیبایی کتاب شما می‌کاهد.

جنس کاغذ جلــد: پیشنهاد کوفا برای برای انتخاب کاغذ در صحافی چسب گرم برای جلد کتاب، گلاسه ۲۵۰-۳۰۰ گرم است. اما می‌توانید با در نظر گرفتن نوع صحافی و تعداد صفحات داخلی کتاب خود از کاغذهای گلاسه ۲۰۰ گرم، کتان کهلر، کتان اندونزی و یا مقوای کارتی نیز استفاده کنید. اما هنگام انتخاب کاغذ به این نکته نیز توجه داشته باشید که رنگ‌های تنپلات روی کاغذهای بافت‌دار (مانند کتان و کارتی) به خوبی نمی‌نشیند. همچنین اگر چیزی مانند یک جزوه برای چاپ دارید و نمی‌خواهید جلد و کاغذهای داخلی تفاوتی داشته باشند، می‌توانید جنس کاغذ جلد را مانند جنس کاغذ داخلی (تحریر) انتخاب کنید.

روکش: در صحافی مفتول (منگنه تخت و منگنه لوپ)، جلد سخت و همچنین صحافی چسب گرم نمی‌توان از روکش لمینت استفاده کرد. بهتر است در این نوع صحافی‌ها از روکش سلفون استفاده کنید. اما در صحافی سیمی سیاه و سفید و یا طلق و شیرازه علاوه بر سلفون می‌توان از روکش لمینت نیز استفاده کرد.

 

نکاتی که هنگام طراحی جلد کتاب باید به آنها توجه کرد:

برای طراحی جلد کتاب بهتر است قبل از هرچیز با نویسنده آن صحبت کنید تا از سلیقه نویسنده و محتوا و هدف نگارش کتاب مطلع شده و بتوانید از عناصر و رنگ‌های مناسب در طراحی خود استفاده کنید.

در غیر این صورت بهتر است خودتان چکیده‌ای از کتاب را مطالعه کرده تا بتوانید جلد آن را متناسب با محتوایش طراحی کنید.

عنوان کتاب: عنوان کتاب معمولا در نیمه بالایی جلد جاگذاری می‌شود که هنگامی که در کتابفروشی و یا کتابخانه قرار می‌گیرد به راحتی قابل مشاهده باشد. سوتیتر که معمولا توضیح کوتاهی در مورد عنوان کتاب است، در ادامه آن می‌آید. اما نباید به گونه‌ای باشد که از وضوح نمایش عنوان کتاب بکاهد.

نام نویسنده / مترجم: این اسامی بهتر است با رعایت فاصله‌ای از عنوان کتاب قرار بگیرند و فونت آن‌ها نیز باید از فونت عنوان کوچکتر باشد.

نام ناشر: نام ناشر می‌تواند به همراه لوگوی آن چاپ شده و یا اینکه لوگو به تنهایی و بدون نام ناشر چاپ شود.

 

  • معمولا استفاده از تصاویر خوب و با کیفیت بر روی جلد کتاب باعث جلب توجه بیشتر مخاطبان می‌شود.
  • مهمترین قسمت در جلد کتاب، عطف آن می‌باشد. زیرا اولین نگاه مخاطب به کتاب به خصوص در کتابفروشی‌ها عطف آن است. بنابرین به طراحی عطف نیز در جلد کتاب بیشتر توجه کنید. بهتر است نام کتاب، نویسنده و نام یا لوگوی ناشر در عطف جاگذاری شود.

برای استعلام قیمت چاپ دیجیتال کتاب کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *